U nás v Čechách se koncept franchisingového podnikání začíná ujímat velice brzy po politických změnách na podzim roku 1989. V podstatě už v roce 1991 se v České republice začínají objevovat zahraniční firmy, které podnikají Francoisovým systémem. Samozřejmě ale ještě nepřichází žádný rychlý nástup, protože lidé teprve okukují, o co vlastně jde.
Ze začátku panovala nedůvěra, co je franchising?
Je pochopitelné, že k dosud neznámému způsobu podnikání u nás tehdy panuje dost velká nedůvěra. Nikdo totiž ještě přesně neví, jak franchisingové systémy vlastně fungují a chybí informace, vysvětlení, poradenství jak na to. Důvodem, proč hned nedošlo k franchisingovému boomu, se staly i potíže s financováním. Zatím totiž neexistovala v Čechách žádná podnikatelská struktura, platné zákony, management, know-how. Nikdo zároveň neměl zkušenosti a všechno vznikalo pomalu. Ovšem už v roce 1993 se zrodila Česká asociace franchisingu, která se snažila provádět osvětu v této oblasti.
První vlaštovky přicházejí, franchising jako ověřený koncept
V dalších letech ale přicházely nové a nové nabídky a franchising se na našem trhu postupně zabydlel. Mezi první vlaštovky v podobě franchisorů patřil například občerstvovací řetězec McDonald´s nebo prodejny pro kutily OBI. Hodí se totiž pro malé a střední podnikání. Jde totiž o celkem bezpečný způsob jak podnikat s poměrně malým rizikem, protože franchisant přejímá už ověřený koncept. Díky tomu může docílit ve svém podnikání i značně vysokou rentabilitu pokud jde o vložený kapitál. Hodně se také tato forma podnikání objevuje především v oblasti gastronomie (řetězce rychlého občerstvení a restaurací), službách a obchodě.
Boom v posledních letech
Přelom ve vnímání a zájmu o franchising u nás znamenal zejména vstup České republiky do Evropské unie. Množství franchisingových nabídek hlavně ze zemí EU se průběžně stále zvyšuje, k boomu dochází přibližně v posledních asi pěti letech, kdy ho podnikatelé vnímají jako pozitivní a perspektivní oblast. V roce 2011 dokonce počet českých franchisingových konceptů, který u nás působí, překonal počet zahraničních. Jaké koncepty franchisingu jsou ryze české? Například Husky, Náš grunt či Sklizeno.