Skutečnost, že na našem trhu velice úspěšně působí spousta franchisových firem, není žádným módním úletem, ale naprosto logickou situací reagující na vývoj u nás a ve světě. Franchising sám o sobě je totiž velmi dobrým konceptem podnikání, který nabízí značně vysokou rentabilitu kapitálu, což je samozřejmě při podnikání obrovsky důležité.
Prim drží obchod, služby a gastronomie
Především jde o mnohem bezpečnější podnikání, než když je podnikatel v roli osamělého hráče na trhu. Ideální je pro malé a střední podnikání. Hodí se pro fyzické i právnické osoby. V zásadě tedy nabízí uplatnění velice široké škále podnikatelů, kteří touží mít svůj vlastní byznys.
V zahraničí se franchising nejčastěji objevuje ve službách, v obchodě, ale také v gastronomii. V Čechách jsme na tom velmi podobně – i zde tyto obory drží prim. Když se čeští franchisoři vydávají na zahraniční trhy, obvykle jde o formu tzv. master-franchisingu.
U nás se pohybuje minimálně 250 franchisových konceptů
Jak to vypadá na českém franchisovém trhu v současnosti? Informace a statistiky České asociace franchisingu říkají, že u nás v současnosti existuje a působí minimálně 250 různých Francoisových systémů a jejich počet se bude v blízké budoucnosti velice pravděpodobně ještě dále rozrůstat. Do zmíněné cifry se zahrnují různé firmy, které vykazují znaky franchisového podnikání.
Nejrozšířenější je tento koncept hlavně v oblasti hotelů, restaurací, občerstvení, kaváren, ale také nejrůznějších obchodů a služeb. Češti franchisoři se také stále více vydávají do zahraničí.
I k nám expandují firmy
Samozřejmě musíme dodat, že to funguje i opačně. Nejenže stále více českých franchisorů nachází odvahu hledat své franchisanty za našimi hranicemi, ale rovněž franchisoři ze zemí EU a celého světa pronikají k nám.
Expandují do zemí střední a východní Evropy, protože zde na těchto trzích ještě nejsou a vidí a cítí zde velice silný potenciál zákazníků. Česká republika v tomto směru není výjimkou.