Jak lze specifikovat pojem ,,Český zákazník“? Je to značně specifický tvor a je úplně jiný než zákazníci z jiných koutů Evropy. Český zákazník se především silně zaměřuje na cenu. To je pro nás Čechy specifické, protože v řadě jiných zemí cena tvoří pouze jeden z mnoha dalších faktorů, které jsou zohledňovány při rozhodování. Skutečnost, kolik produkt či služba stojí, se liší podle druhu nabízené služby či výrobku. Jde-li třeba o rohlíky nebo mléko, je cena hlavním kritériem při rozhodování. Jde-li ale například o dovolenou, klient je připraven zaplatit víc. Situace se u českých klientů pomalu mění, ale cena je stále hlavním faktorem a zákazníci dávají přednost levnějšímu, méně kvalitnímu zboží. Je ale nutno i dodat, že vyšší cena vždy neznamená záruku vyšší kvality.
Slevy, výprodeje, akce a šetřivost
Své zákazníky jsme si naučili na slevy, výprodeje i akce a bez těchto pomocníků se zboží špatně prodává. Tomuto faktu se přizpůsobují i obchodníci a sezóna výprodejů i akcí se objevuje téměř během celého roku. Tuto skutečnost spousta obchodníků ale i často využívá ve svůj prospěch a cenu snižuje pouze fiktivně.
Klienti, kteří raději nakupují na internetu přes e-shop dávají přednost osobnímu odběru před platbou za dopravu, což má zase příčinu v české šetřivosti. Někdy je důvodem i fakt, že poštovné převyšuje cenu produktu. Dobírku tak převyšuje v současné době 60 % osobních odběrů. Dalším faktorem je možnost volby času, kdy si klient vyzvedne zásilku. Dopravci, kteří často neumožňují určení přesného času doručení, a český zákazník na své zboží nechce čekat, hraje také významnou roli. Česká země je malá a také český trh je malý a to platí i při vzdálenosti pro vyzvednutí. Proto je osobní odběr u nás oproti větším zemím oblíbenější a snadnější.
Česká loajalita
Naše firmy se snaží, seč mohou své zákazníky připoutat a udělat z nich své stálé klienty, ale moc se jim to u nás nedaří. Loajalita se liší podle oboru, kdy je třeba v bance či u dodavatele energií klient věrnější než e-shopu. Zde se také jedná spíše o loajalitu kvůli pohodlnosti a neochotě na změnu. Na internetu se ale zákazník pomocí srovnávačů cen orientuje na cenu a podle ní nakoupí. Na našem trhu máme ještě nepříliš zajímavé a výhodné věrnostní programy. Výzkum společnosti Ipsos prokázal, že věrností programy supermarketů využívá jen 12 % zákazníků a ani polovina z nich není spokojena s podmínkami a výhodami věrnostního programu. Na českém trhu chybí emoce a málo podnikatelů si uvědomuje, že význam budování svojí značky je nutný pro účel budování loajality klienta.
Konzervativní národ
Češi jsou velmi konzervativní v oblasti platebních metod, ale obliba moderních platebních metod pomalu roste. Platba kartou je běžná v obchodech i na internetu. Konzervativní český zákazník je ale vysoce nedůvěřivý a u internetových obchodů stále vedou i dobírky, které však kvůli šetřivosti vytlačuje osobní odběr. Český klient je prostě tak trochu zatuhlý a nerad mění své zakořeněné zvyky.